skip to Main Content
مهندس مجری حقیقی و حقوقی
Rate this post

مجری یک پروژه ساخت و ساز، چه مهندس مجری حقیقی و چه مهندسی مجری حقوقی، در حقیقت نماینده قانونی و فنی مالک (کارفرما) است که روند اجرای پروژه ساختمانی را برعهده داشته و پاسخگوی ناظران و مراجع نظارتی است. عملیات اجرایی ساخت و ساز در پروژه ها می بایست توسط مجری ساختمان که صلاحیت اجرای پروژه های ساختمانی را دارد انجام شود. مجری ساختمان حقیقی و حقوقی موظف به رعایت قوانین و مقررات و ضوابط فنی و شهرسازی در پروسه اجرا بوده و همچنین می بایست پروژه را طبق نقشه های تصویب شده جهت اخذ پروانه پیش ببرد. واژه رئیس کارگاه به فردی اطلاق می شود که با صلاحیت کامل به عنوان نماینده تام الاختیار مجری تمام وقت در پروژه حضور داشته و به کارفرما، دستگاه نظارت، شهرداری و سازمان نظام مهندسی معرفی می شود. در صورتیکه مجری ساختمان حقیقی و حقوقی مسئولیت اجرای همزمان بیش از یک پروژه را داشته باشد موظف است در هر پروژه فردی که دارای صلاحیت لازم باشد را به عنوان مسئول کارگاه در پروژه مستقر کند.

پیشنهاد می شود این مطلب را نیز حتما بخوانید: انتخاب مجری ساختمان

مهندس مجری حقیقی و حقوقی

ضرورت حضور مهندس مجری

در خصوص این مورد که آیا اجباری به حضور مهندس مجری وجود دارد یا خیر می بایست قوانین و توافقنامه ها در هر استانی بررسی شود. در برخی از استان ها مالک پروژه که پروانه ساختمان به نام ایشان صادر می شود خود به طور مستقیم مسئولیت اجرای ساختمان را برعهده می گیرند. عدم حضور مجری در یک پروژه ساختمانی از دید ناظر تخلف محسوب می شود و باید گزارش شود که در غیر اینصورت در صورتیکه حادثه ای رخ بدهد ناظر نیز مسئول است که عدم حضور مجری را گزارش نکرده است. بعلاوه ناظر ساختمان می بایست بر عملکرد مجری نظارت داشته باشد و در صورت مشاهده تخلف، مورد را گزارش کند.

مجری حقیقی، مجری حقوقی

تفاوتی در شرح وظایف این دو مجری وجود نداشته و صرفا با توجه به حجم پروژه مجری حقیقی یا مجری حقوقی از سوی مالک به کارگرفته می شوند. مجری حقیقی فردی است که تمام پروژه اجرایی را برعهده می گیرد و مجری حقوقی در حقیقت تیمی از مهندسان هستند که در قالب یک شرکت اجرای پروژه مالک را پیش می برند و با توجه به تعریف آن مشخص است که بهره گیری از خدمات مجری های حقوقی در پروژه های متوسط و بزرگ رخ می دهد.

وظایف مهندس مجری

به کارگیری نیروهای دارای صلاحیت لازم و دارای مهارت کامل برای پیشبرد پروژه اجرا نیز از وظایف مهندس مجری است. بعلاوه مهندس مجری در تامین مصالح نیز مسئول است و باید مصالح باکیفیت لازم و مطابق نقشه های فنی را تهیه کند. رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه در طول پروژه نیز بر عهده مجری است. اخذ تاییدیه ناظران، تنظیم برنامه های زمان بندی، پیگیری بیمه ساختمان، رعایت اصول ایمنی کارگاه و کارگران، انجام امور اداری و مالی، تنظیم قرارداد با نیروها نیز از دیگر وظایف مجری است. در مورد وظایف مجریان علاوه بر وظایف عمومی آنها که برخی از آنها در بالا اشاره شد، طبق قرارداد منعقد شده میان کارفرما و مهندس مجری، که یا قرارداد مدیریت پیمان است یا قرارداد اجرا با مصالح و یا اجرا بدون مصالح، شرح دقیق وظایف مجری تعیین می شود.

 

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *