skip to Main Content
درصد مدیریت پیمان یا همان کارمزد ساخت ساختمان توسط پیمانکار یا سازنده
4.7/5 - (3 امتیاز)

درصد مدیریت پیمان بصورت استاندارد جقدر است؟

به صورت کلی می توان گفت که عرفا، میزان درصد مدیریت پیمان در ساختمان حدودا ۱۰ تا ۱۷ درصد بوده و این درصد در یک ساختمان ویلایی حدود ۱۵ تا ۲۲ درصد خواهد بود. نوع نقشه‌های پلان ساختمان، طراحی نما و سازه‌، تامین مصالح موردنیاز، وظایف محول شده به پیمان کار، مسیر رفت و آمد پیمان کار و کارگران، دسترسی‌های لازم به شهر برای خرید مصالح و لوازم ساختمانی ، ایاب و ذهاب کارگران، میزان امکانات برای پرسنل و کارگران و شرایط آب و هوایی و غیره همگی از عواملی هستند که باعث می شوند درصد مدیریت پیمان، افزایش یا کاهش یابد.

یک مثال در مورد سود مدیریت پیمان

بگذارید در این بخش به بیان مثالی در رابطه با درصد مدیریت پیمان به جهت قابل لمس برای متوجه شدن بیشتر شما بپردازیم. به عنوان مثال برای زمین که در آن ۱۰۰۰ متر زیربنا ساخته می شود و هر مترمربع ساخت مترمربعی یک میلیون تومان است در مقام قیاس که آپارتمان متری ۸٫۵ میلیون تومان می باشد، به این صورت بیان شده است. در بخش مدیریت پیمان، درصد مدیریت پیمان ۱۰ درصد معادل ۱۰۰ میلیون تومان بوده و مالک نیز هزینه ای یک میلیاردی انجام می دهد.

برطبق این قرارداد مالک سهمی ۷۳۰ میلیون تومانی داشته و درصد سود بانکی یک ساله ۱۰ درصد ( علی الراس ) نیز ۶۰۰ میلیون تومان بوده است. به این ترتیب پیمان کار در انتها سود ۸۶ درصد از کل را بدست می آورد. اما در مشارکت ساخت هزینه سازده ۴۰ درصد ملک یعنی ۳٫۴ میلیارد تومان بوده و سازنده نیز یک میلیارد تومان هزینه ساخت انجام می دهد. با در نظر گرفتن سهم ۵٫۱ میلیاردی مالک؛ سود درصد از کل شما ۶۰ درصد خواهد بود.

قرارداد و شرایط ارائه درصد مدیریت پیمان

مدیریت پیمان از رایج ترین قراردادهای موجود در بخش ساخت و ساز می باشد. با این کار کارفرما تمامی مسئولیت های اجرایی خود را به یک شخص واگذار کرده و در انتها دستمزد آن را براساس درصدی از هزینه های انجام شده در پروژه به ایشان پرداخت می کند. اما سوالی که ممکن است برای کارفرما یا پیمان کار به وجود آید، این است که این درصد بیان شده به چه صورت محاسبه می شود. یا ممکن است که شما بخواهید پس از براوردکردن هزینه های مختلف، بدانید که چه مبلغی را به پیمان کار خودتان به منظور انجام پروژه پرداخت کنید.

در همین ابتدای کار باید به شما بگویم که درصد مدیریت پیمان توافق شده به فاکتورهای مختلفی همچون حجم کار و نوع قرارداد بستگی دارد. به این ترتیب هرچه قدر حجم کار بیشتر یا کمتر باشد، درصد توافق شده یا بدست آمده نیز بالا و پایین خواهد شد. دلیل این تفاوت هم این است وقتی که حجم کار خیلی زیاد باشد و میزان توافق حق مدیریت کمتر و یا نصف حق مدیریت پیمان در یک کار کوچک باشد، باز هم به نسبت سود بیشتری را برای مدیر پیمان خواهد داشت.

مزایای مدیریت پیمان

مدیریت پیمان نسبت به سایر قراردادها دارای مزیت های مختلفی هستند که باعث محبوب آن می شود. چرا که براساس این قرارداد انتخاب مصالح و متریال مصرفی ساختمان و انتخاب پیمانکاران جزء با مالک ساختمان بوده و پیمانکار نقش مجری و مشاور مالک ساختمان را دارد. از طرفی ارایه انواع مصالح و دستمزدها و قیمت های پیمانکاران جزء برای اجرای کار از طرف پیمانکار بوده و انتخاب نهایی توسط مالک است. گفتنی است که پروژه در مدت زمان تعریف شده باید انجام پذیرد چون پروژه بر اساس درصدی است و مستقل از زمان است. از طرفی بنابر این قرارداد امکان تغییر مصالح ، پیمانکاران جزء و تغییر کاربری برای فضاها برای مالک تا پایان پروژه محفوظ است.

This Post Has One Comment
  1. سلام
    میخام دفتر ساختمونی بزنم.
    و حقیقتا هیچی از میزان سود و درصد برای پیمانکار و … نمیدونم.
    برای من چقدر میمونه
    چند درصد یک ساخت و ساز.
    مثلا یه زمین ۲۰۰ متری
    چهار طبقه ۱۲۰ متر هر واحد زیر بنا
    چجوری باید حساب کنم.
    در ضمن نرخ ساخت و ساز بالا رقته
    دیگ یک تومن
    دروبر ۴ شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *