skip to Main Content
مهندس پیمانکار ساختمان
3/5 - (7 امتیاز)

امروزه بسیاری از خانه های قدیمی آنقدر کهنه و کلنگی شده اند که دیگر ارزش بازسازی ندارند. زیرا برای بازسازی هزینه های زیادی را باید صرف این ساختمان ها کرد که صرفه اقتصادی ندارد. از این رو بهتر است که این ساختمان ها کوبیده شوند و از نو ساخته گردند. اما ساختن یک ساختمان کار چندان آسانی نیست و اگر مالکان تجربه لازم را در این زمینه نداشته باشند ممکن است متحمل هزینه های سنگینی شوند. از این رو برای مالکانی که سرمایه لازم را برای ساخت ملک شان دارند استفاده از مهندس پیمانکار ساختمان توصیه می شود. در این حالت، مالک به عنوان کارفرما فرد یا مجموعه ای حقیقی یا حقوقی را استخدام می کند که مدیریت پروژه اش را بر عهده بگیرند و با هزینه مالک کارهای اداری و اجرای ساختمان را تا پایان کار انجام دهند.

وظایق مهندس پیمانکار ساختمان

امروزه واژه مهندس پیمانکاری ساختمان یک واژه پر تکرار در صنعت ساختمان سازی است که بسیار رواج یافته است. به طور کلی می توان این گونه گفت که پیمانکاری ساختمانی به مجموعه حقیقی یا حقوقی گفته می شود که فعالیت های اجرایی و اداری ساختمان را بر عهده می گیرند و هزینه ها به عهده کار فرما است. در واقع کارهایی که پیمانکاران انجام می دهند شامل تهیه وسایل و مصالح برای ساخت، حمل و نقل، انجام کارهای اداری قبل و بعد از پروژه و مسئولیت تمامی این قبیل کارها به عهده پیمانکار است. در حقیقت، پیمانکار نماینده کارفرما در پروژه است و مدیریت کار را بر عهده می گیرد.

همچنین انجام کارهایی مانند تهیه و تایید نقشه و گرفتن جواز برای ساخت و ساز، تهیه کردن مصالح و ماشین آلات لازم، ایجاد فضای کارگاهی برای ساختمان و رعایت نکات ایمنی و حفظ امنیت همه  کارکنان و کارگران ساختمانی به عهده شرکت پیمانکار است. که به طور کلی این تعهدات بین طرفین یعنی کارفرما و پیمانکار تحت قراردادی به عنوان مدیریت پیمان شکل می گیرد. البته این نوع قرارداد شکل های مختلفی دارد. برای مثال در برخی از قرار دادها پیمانکار قدرت مدیریت پروژه را ندارد و مدیریت به عهده خود کارفرما است حتی در برخی از موارد مصالح مصرفی برای ساختمان را خود کارفرما تهیه می کند و در اختیار فرد قرار می دهد.

مزایای استفاده از مهندس پیمانکار

به طور کلی، استفاده از مهندس پیمانکار ساختمان مزیت هایی را به همراه دارد.  اگر از ابتدای شروع پروژه مدیریت پیمان به کار گرفته شود ریسک های ناشی از ضرر و زیان احتمالی پروژه به شدت کم می شود و در نتیجه زمان اجرای پروژه کاهش میابد و هزینه های ن نیز به طور قابیل توجهی کم می شود. از طرفی مدیریت پیمان وظیفه ی نظارت بر کار پیمانکاران را دارد بنابراین نیاز به به کارگیری گروه مهندسی مشاور و نظارتی نیست.  از طرفی حضور مدیریت پیمان بر سر پروژ باعث می شود که هماهنگی و تناسبی بین پیمانکاران ساخت و ساز و رفع مشکل های آنان صورت بگیرد.

از ظرف دیگر مدیریت پیمان مانند عضوی از مالکان است و نیاز به تمایلات سودجویانه ندارد.  از طرفی بعد از امضای قرارداد ساخت و ساز کارها به مدیریت پیمان واگذار می شود و در واقع کلیه ی خطرات ناشی از عملیات ساخت به مدیر پیمان منتقل شده بررسی درست بودن عملیات اجرایی بر عهده ی پیمانکار است.  پرداخت هزینه های مدیریت پیمان به تدریج و همگام با پیش رفتن پروژه به پیمانکار پرداخت می شودکه این بسیار به نفع کارفرما است.  از طرف دیگر از آنجایی که زمان دقیق و درست اجرای پروژه به طور مستقیم ارتباطی با منافع مدیریت پیمان دارد از این رو او تلاش می کند که هر چه سریع تر و زودتر پروژه را به به پایان برساند و تحویل دهد.

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *