skip to Main Content
طراحی داخلی فضای تجاری
Rate this post

در طراحی داخلی فضای تجاری، نوع فعالیت مجموعه تجاری حائز اهمیت بوده و هر پروژه ای فراخور موضوع پروژه پارامترهای خاص خود را دارد و از دیدگاه طراحی داخلی رویکردی متفاوت را می طلبد. در عین حال نکات و اصولی که در ادامه بحث می شود برای همه پروژه های تجاری فارغ از نیازهای خاص هر پروژه، حائز اهمیت است و در نظر گرفتن این موارد می تواند در موفق بودن یک پروژه طراحی داخلی موثر باشد.
پیشنهاد می شود حتما بخوانید: اصول طراحی دفتر کار

در نظر گرفتن عملکرد در طراحی داخلی فضای تجاری

برنامه ریزی و طرح ریزی مناسب برای تامین عملکردهای یک پروژه تجاری در اولویت اول طراحی یک فضای تجاری قرار دارد. می توان یک پروژه را زیبا طراحی کرد اما اگر طرح پروژه به خوبی سازماندهی نشده باشد به نحوی که بتواند پاسخگوی تمامی الزامات عملکردی باشد، در حقیقت پروژه فاقد یک طراحی خوب خواهد بود. برای تامین طرح مناسب پیش از هر چیز می بایست تمام نیازهای پروژه شناسایی شود. این نیازها می توانند شامل این باشند که به طور مثال مراجعان این فضای تجاری چه کسانی هستند و چگونه به آنها خدمات رسانی می شود و این خدمات رسانی چگونه می تواند منجر به رضایت مشتریان شود.

هویت تجاری از اصول طراحی داخلی فضای تجاری

فارغ از نوع فعالیت و تخصص یک فضای تجاری، وجود یک هویت سازمانی و ارائه یک برند شفاف و واضح که در تمام المان های طرح یک فضای تجاری در جریان باشد می تواند کمک به متمایز شدن این فضا از سایر رقبا بشود. بعلاوه ایجاد یک هویت سازمانی می تواند نوعی حس اعتماد نیز به وجود آورد و منجر به اعتماد مشتریان به یک برند و پیام ارائه شده توسط آن بشود. البته که ایجاد هویت سازمانی از وظایف متخصصان برندینگ می باشد اما یک طراحی داخلی خوب و حرفه ای می تواند یک هویت سازمانی را قوت ببخشد. در حقیقت ایجاد ارتباط بین طراحی فضای داخلی یک مجموعه تجاری و هویت این مجموعه از وظایف طراح داخلی است.

خلاقیت و منحصر به فرد بودن در طراحی داخلی فضای تجاری

طراحی داخلی فضای تجاری

طراحی خلاقانه یک فضا تجاری و منحصر به فرد کردن آن می تواند یک برند تجاری را از سایر رقبای خود متمایز کند. بنابراین از اصول طراحی فضاهای تجاری جذاب بودن فضای نهایی و البته متمایز بودن و بدیع بودن فضاست به نوعی که فضا در ذهن مخاطب و مشتریان ثبت بشود.

بودجه و برنامه زمانی تکمیل پروژه

طراحی داخلی فضای تجاری

در طراحی هر پروژه طراحی داخلی بودجه از مهمترین پارامترهاست. بسیاری از طرح های خوب به دلیل عدم تناسب با بودجه پس از ساخت و تکمیل نتیجه مطلوبی به دست نمی دهند چرا که به واسطه محدودیت بودجه بسیاری از جزئیات حذف می شود و بسیاری از المان ها به ناچار تغییر می کنند. بنابراین از ابتدا می بایست محدودیت بودجه تعیین شده و طراحی براساس این محدودیت صورت گیرد. علاوه بر محدودیت مالی، محدودیت زمانی نیز مطرح است. در طراحی بازه زمانی تخصص یافته به اجرای یک پروژه طراحی داخلی می بایست تعیین شود. عدم تعیین صحیح و واقع بینانه این برنامه زمانی باز هم می تواند منجر به حذف جزئیات و المان های طراحی شده و در نهایت خروجی پروژه مغایر با طرح های ارائه شده اولیه شود. مطلوب ترین پروژه طراحی زمانی وقوع پیدا می کند که در حداقل زمان ممکن با کمترین اتلاف منابع مالی خروجی زیبا و خوشایندی را هم به لحاظ فرمی و هم به لحاظ عملکردی به دست دهد.

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *