skip to Main Content
روشهای ساخت خانه و خانه سازی
Rate this post

متناسب با پیشرفت تکنولوژی ساختمان در جهان‌، بعضی از کشورها در این زمینه پیشرفت قابل توجهی را نتوانسته اند که بدست آورند. در حالی که روشهای ساخت خانه و خانه سازی با وجود امکاناتی از جمله نیروی کار جوان و تحصیل کرده‌، مراکز تحقیق و توسعه‌، نوآوری و مصالح و ماشین آلات گوناگون، هنوز هم بصورت سنتی انجام شده و خیلی از سازنده های ساختمان از پیشرفت های انجام شده غافل هستند. در این مقاله نگاهی به جدیدترین روش های ساخت خانه خواهیم انداخت، چرا که روش ‌های متداول دارای عیوب بسیاری از جمله گران بودن قیمت تمام شده ساختمان‌، بالا بودن وزن مرده ساختمان‌، سرعت پایین در ساخت و ساز‌، پایین بودن کیفیت و ایمنی و غیره بوده و استفاده از مصالح سنتی و قدیمی رایج‌، ساختمان را سنگین و اجرای کار را طولانی ‌تر میکند.‌‌

تیرچه بلوک، آجر مجوف قطعات بتنی‌، موزائیک و سایر مصالح متداول‌، بار مرده ساختمان را بالا برده‌، هزینه ساختمان نیز را گران و مقاومت آن را در مقابل زلزله کم می ‌کند. در ضمن ساختمان ‌های پیش ساخته بتنی هم پاسخگوی نیازهای موجود نیستند. چرا که در تحولات ساختمان سازی و فناوری‌ های آن مواردی وجود دارد که تا‌کنون به آنها توجه کافی از سمت سازنده ها نشده است.

روشهای ساخت خانه و خانه سازی مناسب برای انواع ساختما‌ن‌ ها‌

برای بررسی انواع دیگر روشهای ساخت خانه و خانه سازی بخصوص در ساختمانهای تجاری‌، اداری‌، صنعتی‌، آموزشی‌، بیمارستان‌، آپارتمان سازی و انبوه سازی، روش Up – Tilt روش مناسبی محسوب می شود. ساختمان ‌های مسکونی‌، ویلا و آپارتمان تا چهار طبقه با روش Stud Wood‌ و تا هفت طبقه با روش Stud Metal‌ مناسب بوده و ساختمان‌ های بلند اعم از اداری‌، مسکونی و هتل ‌ها با سیستم اسکلت فلزی پیش ساخته پیچ و مهره‌، سقف‌ های سبک فلزی یا چوبی‌، دیوارهای Stud Metal و استفاده از Isolator و دمپرهای ضد زلزله‌، بار مرده ساختمان‌ ها را به مراتب کم کرده و در نتیجه وزن ساختمان کاهش می‌ یابد. گفتنی است که آپ-تیلت جزو جدیدترین روش های ساخت خانه است.

اجرای ساختمان با ورش Up – Tilt

براساس تجربه ‌موارد به کارگیری این روش درساخت فروشگاه‌ های زنجیره‌ای‌، مجتمع‌ های اداری‌، مراکز خرید انبارهای کالا‌، ساختمان ‌های صنعتی‌، مدارس‌، هتل ‌ها‌‌، آپارتمان ‌ها می باشد. راحی و اجرای سریع بسیاری از مراحل ساخت به روش Up – Tilt با فشرده کردن برنامه زمان بندی‌ و به صورت همزمان، برنامه ریزی مناسب‌، امکان ساخت و نصب سیستم نهایی ساختمان در یک دوره کوتاه، نقل و انتقال سریع‌، ایمن و راحت بر روی دال کف بتن ریزی شده و به دنبال آن صرفه جویی در وقت و هزینه، استفاده کردن از نیروی کار و بتن آماده موجود در محل برای بتن ریزی از مزایای مهم این روش بوده و همچنین چرخه سریع ساخت که کاربری سریع را ممکن می ‌سازد‌، جریان نقدینگی را برای پیمانکار و کارفرما نیز بهبود می‌ بخشد.

روشهای ساخت خانه و خانه سازی به روش سبک سازی

از دیگر روشهای روشهای ساخت خانه و خانه سازی نیز میتوان گفت که ساختمان‌ های سبک با استفاده از stud Wood ‌‌یا stud Metal‌ سال‌ هاست در کشورهای پیشرفته اجرا می شوند. برای مثال اکنون در امریکا تعداد بسیار زیادی از ساختمان ‌ها به این ترتیب ساخته می ‌شوند. باگران شدن چوب و آسیب پذیری چوب در مقابل موریانه به جای چهارتراش (Stud Wood) از ناودانی‌ های با ضخامت به طور متوسط کمتر از ۲ میلی متر استفاده می شود. این روش همانند چوب اجرا شده و  فقط به جای استفاده میخ، پیچ خودرو بکار گرفته شده و به علت خاصیت ارتجاعی این stud‌ ها ساختمان‌ های‌ stud metal ‌در مقابل زلزله بسیار مقاوم خواهند بود. ‌همچنین این نوع ساختمان‌ ها را بدون استفاده از تیر و ستون فلزی می‌ توان تا هفت طبقه نیز ساخت.

ساختمان‌ های بلند سبک

امروزه به لحاظ ایمنی‌، سرعت‌، قیمت و کیفیت در ساختمان‌ های بلند از فونداسیون بتنی و نصب ایزولیتر در ستون ‌ها و تیرهای پیش ساخته پیچ و مهره ‌ای برای ایجاد مقاومت در برابر زلزله استفاده می ‌شود. در این ساختمان ‌ها برای سقف‌ ها از stud metal یا پوشش فلزی و از ورق ‌های فولادی گالوانیزه که با اشکال متفاوت نورد شده‌ نیز به عنوان قالب بتن با ضخامت ۵ سانتی متر استفاده می ‌شود. همچنین ‌آرماتور برای دیوارها از ‌metal stud‌، ‌ایزوله و صفحات گچی و بتنی استفاده شده و از محاسن این روش کم کردن بار مرده ساختمان می باشد که در تقلیل قیمت تمام شده و مقاوم سازی ساختمان بسیار تاثسرگذار است. این روش در واقع به کارگیری قطعات در فونداسیون، به منظور ایجاد مفصل در ساختمان بوده و  این قطعات جداکننده isolator Seismic نامیده می‌ شوند.

این قطعات جداکننده قابلیت انطعاف پذیری و خمیدگی خوبی داشته و باعث کاهش فشار وارده بر ساختمان می ‌شوند. اصولا Isolator Base  ‌ها در هر نوع ساختمان به خصوص ساختمان‌ های بلند و جدید و موجود قابل استفاده می شود. در این مقاله به خوبی با جدیدترین روشهای ساخت خانه و خانه سازی برای ساخت انواع مختلفی از ساختمان ها آشنا شده اید، حال می توانید که با استفاده کردن از ان ها از مزایای موجود لذت ببرید.

نظرات و سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *