skip to Main Content

سرمایه گذاری در ساخت و ساز و ساختمان سازی و ملک و مسکن

تاکنون به سرمایه گذاری در ساختمان سازی و ساخت و ساز ملک و مسکن فکر کرده اید؟به نظر شما چقدر می تواند سود آور باشد؟اگر به اطرافیان خود نگاهی بیاندازید افراد زیادی هستند که مشغول به کار ساخت و ساز اند ودرآمد نسبتا خوبی را از این راه کسب می کنند.چرا این نوع سرمایه گذاری می تواند به مقدار زیادی کسب درآمد کند ؟یکی از دلایلی که این موضوع را انقدر مهم کرده، اهمیت مسکن برای انسان است .مسکن برای عموم افراد ضروری است و یک سرپناه و حس حفاظت به انسان می دهد . برای همین ساختمان  و مسکن خواهان زیادی دارد .

باتوجه به این مورد تقاضا برای ساخت مسکن بیشتر خواهد شد . بنابراین رقابت نیز هم میان فروشندگان مسکن و هم برای خریداران افزایش میابد به این صورت که خریدار مبلغ کمتری را برای خرید مسکن پرداخت و همچنین فروشنده سود بیشتری را دریافت کند .باتوجه به شرایط اقتصادی اکنون و افزایش روز به روز تورم افراد مایل به سرمایه گذاری در ساختمان سازی و ساخت و ساز هستند . توجه به افزایش قیمت و اینکه امکان دارد  در آینده ارزش ملک و یا مسکن خریداری شده  به دوبرابر اررزش کنونی برسد افراد راغب به  خرید مسکن و ساخت و ساز می شوند.تاکنون در مورد سرمایه گذاری در خرید ملک صحبت کردیم اکنون میخواهیم به این بپردازیم که سرمایه گذاران چرا به ساخت و ساز تاکید دارند ؟ چرا سرمایه گذاری در ساختمان سازی و ساخت و ساز طرفدار دارد؟

مطالعات در رابطه با سرمایه گذاری در ساختمان سازی

با مطالعه ی بررسی های انجام شده متوجه این شدیم که در طی این سال ها نه تنها قیمت ملک افزایش داشته، بلکه دستمزد کارگران و نیرو های انسانی نیز افزایش یافته است. مثلا در قیمت یک بنا که دو برابر سال قبل شده است . بنابراین اگر یه سرمایه گذار در ملک ساخته شده سرمایه گذاری کند سود بیشتری را دریافت می کند نسبت به اینکه ملک را بدون ساخت نگه دارد.علاوه بر افزایش قیمت دستمزد نیروهای انسانی قیمت مصالح قابل استفاده در ساخت یک مسکن نیز به شدت افزایش میابد .بنابراین اگر شما یک ملک را مثلا ده سال پیش خریداری کرده بودید و آن را باقیمت مصالح و دستمزد ده سال قبل می ساختید و آن را با قیمت اکنون به فروش می رساندید سود زیادی را دریافت می کردید.

نکاتی در رابطه با سرمایه گذاری در ساختمان سازی

اول از همه  برای اینکه سود کافی را از سرمایه گذاری در ساختمان سازی ببرید باید منطقه ای که می خواهید در آن ملک را خریداری کنید به خوبی بشناسید و اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید . اگر در نزدیکی ملک یا ساختمانی که شما خریداری می کنید مدرسه یا بیمارستان وجود داشته باشد طبیعتا محدودیت هایی را برای شما ایجاد خواهد کرد ویا اگر ملک شما در اطراف فضای سبز یا هایپر مارکت های گسترده ای باشد طرفداران زیادی خواهد داشت. یکی دیگر از مواردی باید هنگام خرید ملک به آن توجه داشته باشید این است که  امنیت منطقه ی مورد نظر چگونه است و آیا  جرائم زیادی در آن منطقه گزارش شده است یا نه.

برای اینکه اطلاعات زیادی را در این موارد به دست آورید باید تحقیقات مختلفی را انجام دهید که همسایگان  ، اطلاعات املاک هایی که در آن منطقه وجود دارد و یا کلانتری محله می توانند اطلاعات مستندی را در اختیار شما قرار دهند.اگر در میان تحقیقاتتان متوجه این شدید که خانه های این منطقه زیاد اجاره داده می شوند باید تحقیقات خود را گسترده تر کنید تا دلیل این مورد را متوجه بشید اگر این ساختمان در کنار دانشگاه باشد جابجایی افراد در آن محل طبیعی است و این برای شما مشکلی ایجاد نمی کند چه بسا در آینده بتوانید آن را به دانشجویان دیگری اجاره دهید ولی اگر مواردی از این قبیل در این مکان وجود ندارد باید شک کرد و  به دنبال دلیل  جابجایی پی دی پی ساکنان بود.

پرسش از افراد با تجربه قبلی

از کسانی که قبلا در این منطقه زمینی را خریده اند بپرسید که آیا افزایش و رشد قیمت در این منطقه به اندازه ی کافی بوده است یا خیر. این مورد بسیار مهمی است برای سرمایه گذارانی که هدف های بزرگی برای خود دارند.اگر در کنار منطقه ای که مورد نظر شماست آپارتمان های شیک ، مرکز تجاری های بزرک و فشای سبز عالی وجود دارد یا در حال ساخت است  نشان می دهد که این منطقه دارای رشد نسبتا خوبی است و با خرید این منطقه می توانید سود زیاده را دریافت کنید.

برای خرید مسکن در منطقه ای خاص باید اطلاعاتی در مورد امکانات ومحدودیت های آن محله داشته باشید مثلا از اینکه آیا در منطقه ی مورد نظر شما زمین ورزشی و باشگاه ورزشی وجود دارد؟آیا مرکز تجاری مناسب برای خرید وجود دارد؟یکی دیگر از مواردی که برای هر سرمایه گذار مسکن مهم است  اینست که قیمت اجاره و رهن در منطقه چگونه است. زیرا گاهی ممکن است مالیاتی که برای آن مسکن می پردازید بیشتر از رهن دریافت شده باشد و این برای شما سودی نخواهد داشت.

با بررسی نتایج گرفته شده می توان اینگونه گفت که درست است سرمایه گذاری در ساختمان سازی و ساخت و ساز در بسیاری از موارد می تواند سود آور باشد و درآمد بالایی داشته باشد ولی در مواردی از قبیل اینکه ممکن است ساختمان به علل زیادی مثل قدیمی بودن بنا یا مناسب نبودن منطقه به فروش نرود و پیشنهاد برای اجاره ی آن کم شود. یکی دیگر از نکاتی که برای سرمایه گذاران ساخت و ساز مهم است و باید آن را مورد توجه قرار دهند این است که باتوجه به به روز شدن سلایق افراد و متنوع بودن آن باید طرح های متنوعی برای ساخت و ساز داشته باشند.

چه باید کرد؟

به نظر شما آیا سرمایه گذاری در ساختمان سازی و ساخت و ساز ملک و مسکن در ساخت‌وساز می‌تواند سودمند باشد؟اهمیت خانه و مسکن برای ما ایرانیان باعث شده است تا یکی از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌ی ساخت‌وساز باشد.حال چه دلیلی توانسته است افراد را به سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز تشویق کند؟مصالح موردنیاز در ساخت‌وساز،گران شدن هر روز مصالح ساختمانی باعث شده است تا سرمایه‌گذاران به سمت خریدن مصالح ساختمانی و ساخت‌وساز بروند و سود زیادی را به دست آورند و همچنین مزد نیروی کار.

افزایش دستمزد نیروی کار در طی سال‌ها نیز افزایش چندانی داشته است. مثلاً دستمزد یک کارگر در طی ۱۰ سال گذشته تورم داشته است.بنا بر موارد گفته‌شده اگرچند سال پیش ملکی را باقیمت مصالح و نیروی کار همان موقع ساخته بودید و اکنون قصد فروش آن را داشتید بسیار سود کرده بودید.البته در هنگام سرمایه گذار در ساختمان سازی و ساخت وساز ملک و مسکن در ساخت‌وساز و خرید مسکن و ملک باید به مواردی توجه داشته باشیم:

  • امکانات رفاهی منطقه‌ی موردنظر را بسنجید. یکی از مواردی که در هنگام خرید ملک یا مسکن باید به آن توجه داشته باشید این است که وضعیت هایپرمارکت ها، فضای سبز و فروشگاه‌های مختلف در اطراف آن منطقه چگونه است.
  • آگاهی از میزان اجاره‌ی آن منطقه داشته باشید. اگر قصد اجاره دادن را دارید امکان دارد اجاره‌ی منطقه‌ی موردنظر شما به حدی بالا باشد که کسی مایل به اجاره‌ی آن نباشد.
  • توجه کنید که منطقه‌ی موردنظر شما در سرمایه‌گذاری موفق بوده است یا خبر. این مورد نیز می‌تواند به شما کمک کند که منطقه موردنظر را به‌درستی انتخاب کرده‌اید یا خیر.
  • به موقعیت ملک توجه کنید مثلاً اگر در اطراف ملک شما دانشگاه یا خوابگاه‌های دانشگاهی باشد می‌توانید از اجاره دادن به دانشجویان بهره ببرید.