skip to Main Content
قرارداد پیمان مدیریت و درصد متعارف آن
Rate this post

در این مطلب به شرایط قرارداد پیمان مدیریت و درصد متعارف آن پرداخته خواهد شد. زمانی که مالک قصد تخریب یک بنا و ساخت مجدد یک آپارتمان یا ویلا یا هر نوع بنایی را می گیرد می تواند از یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری استفاده کرده تا بدینگونه از خدمات یک پیمانکار در روند تکمیل پروژه بهره مند شود. در صورتیکه این خدمات فقط شامل مدیریت عملیات ساخت و ساز باشد قرارداد مذکور قرارداد پیمان مدیریت نامیده می شود. در صورتیکه پیمانکار علاوه بر مدیریت و پیشبرد پروژه در سرمایه گذاری پروژه نیز مشارکت کند این قرارداد با نام قرارداد مشارکت در ساخت شناخته می شود.
در قرارداد پیمان مدیریت، صاحب ملک، کلیه عملیات مربوط به ساخت و ساز را به پیمانکار می سپارد. تامین نیروها و محاسبه هزینه ها و کنترل کیفیت عملیات اجرایی توسط نیروها از وظایف پیمانکار می باشد و صاحب ملک تنها موظف به تامین سرمایه است. ضمن اینکه صاحب ملک می تواند نظرات خود را در پروسه کاری اعمال کرده و دستور کار را به پیمانکار بدهد. در قرارداد مشارکت در ساخت به این دلیل که بخشی از سرمایه توسط پیمانکار تامین میشود امکان دخالت در روند پروژه توسط صاحب ملک بسیار کمتر خواهد بود.

پیشنهاد می شود در مورد نحوه انتخاب مجری ساختمان این مطلب را مطالعه کنید: انتخاب مجری ساختمان

قرارداد پیمان مدیریت و درصد متعارف آن

ضرورت قراداد مدیریت پیمان

ساخت و ساز نیز به مانند هر عملیاتی ضوابط خود را دارد. پیش از شروع ساخت اخذ جوازهای مربوطه می تواند به راحتی به پیمانکار سپرده شود اما در غیراینصورت، اگر صاحب ملک آشنایی قبلی با پروسه ساخت نداشته باشد درگیر روندی زمانبر خواهد شد که بعلاوه برای حرکت صحیح در این روند نیاز به کسب اطلاعات زیادی خواهد داشت. درحالیکه پیمانکار به واسطه شغل خود این پروسه را بارها انجام داده و به سادگی با توجه به تجارب قبلی خود می تواند جوازهای مربوطه را اخذ نموده و پروژه را در زمان تعیین شده آغاز کند.
با شروع پروسه ساخت و ساز تامین نیروهای خبره، کار ساده ای نیست. هر پیمانکار نیروهای خود را داشته و به ضوابط کار کردن با هریک از آنها آشناست. بعلاوه اینکه حضور پیمانکار در تامین بسیاری از متریال ها نیز می تواند مفید باشد چرا که آنها تولیدکنندگان و عرضه کنندگان اصلی را می شناسند و در این حالت بخشی از هزینه ها که می بایست صرف واسطه ها شود، حذف می گردد.

پیشنهاد میشود در مورد مدیریت پیمان بیشتر بخوانید: مدیریت پیمان

ضوابط قرارداد پیمان مدیریت و درصد متعارف آن

قرارداد مدیریت پیمان همانطور که می تواند پروژه ساخت را بسیار سریعتر و حرفه ای تر پیش ببرد، هزینه های خود را نیز قطعا در پی خواهد داشت. در صورت استفاده از قرارداد مدیریت پیمان، درصدی از هزینه های نهایی ساخت پروژه که معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه ها می باشد به پیمانکار تعلق می گیرد. مبلغ مورد توافق صاحب ملک و پیمانکار می بایست در طی انجام مراحل پروژه تسویه شود. البته بخشی از مبلغ در هر مرحله به عنوان حسن انجام کار نزد صاحب ملک حفظ می شود تا پس از تایید نهایی پروژه توسط صاحب ملک به پیمانکار پرداخت گردد.

هزینه های موردنظر در محاسبه درصد قرارداد مدیریت پیمان شامل هزینه های تامین متریال و مصالح و هزینه های اجرا می باشد. البته بازهم همه این موارد وابسته به نوع قرارداد منعقد شده میان پیمانکار و صاحب ملک خواهد بود.

وظایف پیمانکار طبق قرارداد مدیریت پیمان

البته که شرح وظایف دقیق وابسته به متن قرارداد میان صاحب ملک و پیمانکار می باشد ولی به صورت کلی برپایی کارگاه ساختمانی، زمانبندی پروژه، تامین متریال ها و مصالح، استخدام پیمانکاران جزء، نظارت بر اجرای عملیات توسط پیمانکاران جزء و تسویه حساب با پیمانکاران جزء و حسابرسی هزینه های انجام شده برای پروژه از وظایف پیمانکار طبق قرارداد مدیریت پیمان می باشد.

مزیت قرارداد مدیریت پیمان

همانطور که اشاره شد نقش موثر صاحب ملک در این نوع قرارداد نسبت به قراردادهای مشارکت ساخت حائز اهمیت است و مزایای متعددی برای صاحب ملک به همراه خواهد داشت. پیمانکار طبق قرارداد مدیریت پیمان موظف است در مورد تامین متریال ها و استخدام پیمانکاران از صاحب ملک کسب تکلیف کند. بنابراین پیمانکار با توجه به تجربه خویش برای تامین متریال ها می بایست برای هر متریالی چند گزینه را به لحاظ قیمت و کیفیت بررسی و مقایسه کرده و به ضمیمه استعلام هزینه ها در اختیار صاحب ملک قرار دهد تا مالک تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

بعلاوه در استخدام پیمانکاران جز نیز شرایط به همین منوال است و کارفرما می تواند از پیمانکار، برآورد هزینه ها را پیش از عقد قرارداد میان پیمانکار و پیمانکار جزء طلب کند تا خود تصمیم گیر نهایی باشد. بنابراین میزان اثرگذاری شخص صاحب ملک در مدیریت پروژه هایی که در آنها قرارداد مدیریت پیمان عقد شده است بسیار بالاست.

This Post Has One Comment
  1. سلام
    بنده میخواهم اولین قرارداد مدیریت پیمان خودم را تنظیم نمایم در دو بند از قرارداد به شرح ذیل آمده که در جای خالی اول درصد مدیریت ، مثلا ۲۰ درج میگردد ، در بند ب آن درصد چه باید باشد؟ آیا باید ۹۰ درصد درج شود که حسن انجام کار کسر گردد؟
    الف) حق الزحمه مجری ……….. درصد از هر صورت هزینه ای می باشد که مجری در طول مدت قرارداد جهت اجرای ساختمان تهیه و ناظر هماهنگ کننده آن را تأیید کرده است. آن دسته از هزینه هایی که به آن درصدی تعلق نمی گیرد و یا درصد دیگری تعلق می گیرد باید در شرایط خصوصی پیمان مشخص شود. در غیر این صورت تمامی هزینه های انجام شده مبنا برای محاسبه حق الزحمه قرار خواهد گرفت.
    ب) پس از محاسبه هر صورت هزینه، مبلغ کارکرد طی هر دوره محاسبه و سپس ………. درصد آن به عنوان کارمزد توسط صاحب کار به مجری پرداخت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *